• BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony
środa, 2 lipca, 2025
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach

Kinezjologia

Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach Opublikował Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
20 kwietnia 2008
A A
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

    Wiele dzieci w szkole ma problemy w uczeniu się. Trudności te związane są z posiadanymi przez te dzieci zaburzeniami parcjalnymi, opóźnieniami rozwojowymi oraz zaburzeniami emocjonalnymi. Jedną z metod wspomagającą uczenie się jest opracowana przez dr Paula Dennisona metoda Kinezjologii Edukacyjnej zwana „Gimnastyką Mózgu”.
    Z greckiego “kinesis” oznacza ruch, “logos” – nauka, a więc jest to nauka o ruchu, o tym jak rozwija się dziecko i dorosła osoba, gdy wykorzystuje ruch. Kinezjologia edukacyjna zajmuje się ruchami bardzo specyficznymi, takimi, których wykonanie aktywizuje i stymuluje odpowiednie obszary mózgu, powodujące zwiększanie ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą, dzięki czemu poprawia się jakość pracy mózgu jako całości. Jest to wielka szansa dla dzieci dyslektycznych i dysortograficznych, nadpobudliwych, opóźnionych w rozwoju, mających problemy z uczeniem się.
    Pracując z dziećmi dyslektycznymi P. Dennison zauważył, że gdy nauka takich dzieci, odbywa się w ruchu, sprawia ona im znacznie mniej trudności niż w spoczynku. Zaobserwował, które ruchy posiadają najbardziej zbawienny wpływ na dzieci i opierając się na tym stworzył kanon podstawowych ćwiczeń. „Ruch jest drzwiami do uczenia się” – twierdzi Dennison.
    W latach 70-tych prowadził on badania na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, gdzie obronił swoją pracę doktorską, poświęconą zależnością między osiągnięciami w nauce czytania, a rozwojem mózgu. Tak narodził się jeden z najważniejszych zrębów kinezjologii edukacyjnej. Najważniejszym osiągnięciem Dennisona było odkrycie dwóch podstawowych ruchów, to jest tzw. naprzemiennego i jednostronnego.
    Wchodząca w skład kinezjologii edukacyjnej gimnastyka mózgu to program rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie dzieci i stymulowanie ich rozwoju. Chodzi o program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania od stresu. Jest to bardzo efektywna metoda. Najbardziej zadziwiające wyniki to znaczna poprawa w zakresie poczucia własnej wartości i zdolności koncentracji. Gimnastyce mózgu wystarczy poświęcić kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć wymierne, zauważalne rezultaty. Same tylko ruchy naprzemienne – podstawowe ćwiczenie z metody Dennisona – powodują, że przepływ informacji z jednej półkuli mózgowej do drugiej następuje nawet 28 razy szybciej, a jednocześnie dzieje się to przy znacznie mniejszym wydatku energetycznym. Myślimy więc szybciej, sprawniej, a męczymy się znacznie mniej.
    Gimnastykę mózgu powinni stosować właściwie wszyscy. Ma ona pozytywny wpływ dosłownie na każdego, gdyż daje nam harmonijną współpracę między lewą i prawą półkulą mózgową. Szczególne jednak znaczenie gimnastyka mózgu posiada dla tych, u których współdziałanie obu półkul mózgowych jest zakłócone lub niepełne, czyli u dyslektyków, dysortografików, dzieci nadpobudliwych mających problemy z uczeniem się. Dzięki stosowaniu ćwiczeń Gimnastyki Mózgu dzieci zaczynają mieć satysfakcję z pracy umysłowej, z przezwyciężania własnych trudności w nauce szkolnej. Odkrywają, że nauka może być przyjemnością. Rozwijają się bardziej harmonijnie, bez zahamowań i niepotrzebnych stresów. Dorosłym natomiast wykonywanie tych ćwiczeń pozwala skuteczniej realizować plany życiowe, żyć radośniej i umiejętnie pokonywać trudności dnia codziennego.

    Jak to się dzieje, że ćwiczenia są w stanie w tak dużym stopniu poprawić pracę mózgu? Dla wielu osób takie stwierdzenie jest absolutnym zaskoczeniem. Otóż nasz mózg bardzo precyzyjnie współpracuje z ciałem. Przez impulsy w układzie nerwowym informacja dociera do wszystkich zakątków organizmu. Jednocześnie ośrodki znajdujące się w lewej półkuli mózgu kierują prawą stroną naszego ciała, a ośrodki z prawej półkuli – kierują jego lewą półkulą. Gdy wykonujemy ruch lewą nogą, impuls nerwowy dociera do prawej półkuli; w przypadku ruchu prawą ręką – dochodzi on do półkuli lewej. Jeśli natomiast na przemian wykonujemy ruchy lewą nogą oraz prawą ręką i jesteśmy przy tym w stanie utrzymać równowagę, dochodzi do szybkiego przełączania prawej i lewej półkuli. Tworzą się nowe połączenia nerwowe, a stare, już istniejące, udrażniają się i umacniają. W ten sposób następuje lepsza integracja pracy obu półkul mózgu. W rezultacie jego część intuicyjna zaczyna lepiej współpracować z częścią analityczną. W ten sposób nauka dla dzieci dyslektycznych, czy dysortograficznych przestaje być przyczyną stresu, staje się łatwiejsza.

    Okazuje się, że ilość połączeń między lewą i prawą półkulą mózgu jest bardzo istotna dla procesów uczenia się. Gdy badano np. mózg Einsteina, stwierdzono, że różnił się od mózgu przeciętnego człowieka kolorem, był nieco jaśniejszy zwłaszcza w swej środkowej części. Wynikało to właśnie z większej niż zwykle liczby połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą. Jedną z przyczyn zbyt małej ilości połączeń nerwowych u niektórych dzieci są ruchy naprzemienne nie przerobione w dzieciństwie. Większe ryzyko takich przypadłości występuje u dzieci, które rodziły się w wyniku cesarskiego cięcia oraz tych, które mało raczkowały. Jeśli tego zabraknie, odpowiednia ilość połączeń nerwowych w mózgu nie ma szansy się rozwinąć. W późniejszym wieku prowadzi to do dysleksji, dysortografii, nadpobudliwości.

    Dzięki odpowiednim ćwiczeniom z kanonu Dennisona można nadrobić te niedostatki. Przedtem jednak powinniśmy pić dużo wody, która wspomaga uczenie się i myślenie, podnosi energetykę naszego ciała i znakomicie dotlenia mózg. Kto pije za mało wody , posiada niedotleniony mózg. Ilość wody, jaką powinniśmy wypijać dziennie obliczamy, dzieląc masę naszego ciała przez 11.

W kinestetyce edukacyjnej jest wiele ćwiczeń zasługujących na uwagę.

  1. Ćwiczenia na przekraczanie linii środka to:
    – Ruchy naprzemienne, Krążenia szyją, Rysowanie oburącz, Słoń, Leniwe ósemki. Po kształcie ósemki kinezjolog może również ocenić, czy dziecko jest słuchowcem, wzrokowcem czy też kinestetykiem i odpowiednio do tego posadzić dzieci w ławkach. Zgodnie z tym w pierwszych ławkach powinni siedzieć wzrokowcy, następnie słuchowcy, a na końcu kinestetycy.
  2. Ćwiczenia energetyzujące:
    – Woda, Punkty na myślenie, Punkty uziemienia, Punkty równowagi, Kapturek myśliciela, Pozycja Cooka
  3. Ćwiczenia wydłużające:
    – Aktywna ręka, Sowa, Przyciskanie dzwonka, Wypady.

    Wszystkie ćwiczenia z Gimnastyki Mózgu wykonujemy spokojnie, bez napięć, zwracając uwagę na prawidłowe oddychanie. W pracy z dziećmi należy je urozmaicać, wprowadzać przybory np. piłki, szarfy, balonik. Ćwiczenia powinny być radosną zabawą, a nie obowiązkiem. Dzieci chętnie wykonują je przy muzyce, prześcigają się w oryginalnych pomysłach, same wymyślają układy taneczne z twórczych ruchów naprzemiennych.

    Ogólne cele kinezjologii edukacyjnej:

  • wspomaganie nauczania i uczenia się dzieci, które mają trudności w nauce
  • usuwanie blokad w mózgu i ciele, które są przyczyną trudności w nauce czytania i pisania- dysleksji rozwojowej
  • aktywizowanie naturalnych mechanizmów pracy mózgu poprzez naturalny, fizyczny ruch ciała
  • wykształcenie motywacji osiągania celów i pozytywnego przyjmowania siebie
  • wzmacnianie uczniów w dążeniu do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności
  • usprawnianie zdolności widzenia, słyszenia, zapamiętywania, czytania i pisania
  • usprawnianie zdolności koncentracji, umiejętności jasnego wyrażania myśli w mowie i piśmie

    Myślę, że fascynacja rolą ruchu w procesie uczenia się będzie rosła, zarówno wśród nas pedagogów jak i wśród dzieci, kiedy tylko dostrzeżemy pierwsze korzyści wynikające z jej stosowania.

mgr Izabela Olszańska


Zobacz więcej

Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową

20 kwietnia 2008

(zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem) Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie ich barwy dźwięku. Przygotowujemy zestaw przedmiotów np. szklankę,...

Ćwiczenia Doskonalące Analizę I Syntezę Wzrokową

20 kwietnia 2008

ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ (zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem) I. ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM...

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym

20 kwietnia 2008

 Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia  Pomoce  1. Wyszukiwanie różnic w wyrazach i podkreślanie ich. Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Doskonalenie...

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”

20 kwietnia 2008

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”  Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Wyszukiwanie obrazków, w których...

Ćwiczenia orientacji przestrzennej

20 kwietnia 2008

Ćwiczenia orientacji przestrzennej - strona lewa i prawa  Lp. Rodzaj ćwiczenia Cel ćwiczenia Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Rozmowa o treści...

Terapia pedagogiczna

19 kwietnia 2008

       Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole prowadzę od trzech lat po ukończeniu Studiów Podyplomowych z „Terapii Pedagogicznej”. Na zajęcia uczęszczają...

STATUT

BIP

Logo BIP

ŻŻOF

ŻŻOF

RODO

RODO

Librus

NEON

NEON - Nowa Era

Uczestniczymy w programach

aspe

Program far

Od Grosika Do Zlotowki

Etwinning Logo

Projekt zdalna szkoła

Program office

  • BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

  • Dziennik lekcyjny "Librus"
  • Facebook szkoły
  • Facebook biblioteki
  • Facebook Świetlicy
  • Youtube szkoły
  • Zadzwoń do nas
  • Napisz do nas
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda