Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”
Lp. | Rodzaj ćwiczenia | Cel ćwiczenia | Przebieg ćwiczenia | Pomoce |
1. | Wyszukiwanie obrazków, w których znajduje się głoska „sz”. | Ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej. Ćwiczenia sprawności manualnej. | Dzieci wypisują nazwy obrazków, w których znajduje się głoska „sz”. Odpowiednie obrazki kolorują. | Zestaw obrazków: czapka, szalik, szafa, czereśnia, gruszka, słonecznik, mysz, klucze. |
2. | Tworzenie wyrazów z podanych sylab. | Ćwiczenia percepcji wzrokowej. Ćwiczenia w czytaniu. | Dzieci otrzymują ramki, w których napisane są sylaby. Zadaniem dzieci jest łączenie ze sobą sylab według podanego wzoru, np. 1 B + 2 C = szkoła. | Ramki z sylabami tworzącymi wyrazy: szkoła, kasza, szosa, listonosz, kasztany. |
3. | Słuchanie wiersza. | Ćwiczenie słuchu fonematycznego. | Nauczyciel czyta wiersz pt. „Kapelusz”. Zadaniem dzieci jest uderzyć pałeczką w bębenek, gdy usłyszą głoskę „sz”.
„Kapelusz” |
Bębenek dla każdego dziecka, wiersz pt. „Kapelusz”. |
4. | Wyszukiwanie i porządkowanie wyrazów z dwuznakiem „sz” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. | Ćwiczenia analizy wzrokowej. Ćwiczenie słuchu fonematycznego. Doskonalenie techniki czytania. Wdrażanie do samokontroli. | Dzieci otrzymują kartoniki ze zdaniami, w których występują wyrazy z dwuznakiem „sz”. Po dokonaniu analizy wzrokowej i słuchowej wyrazu wpisują go do tabelki ilustrującej dwuznak „sz” na początku, w środku i na końcu wyrazu. | Kartoniki ze zdaniami i tabelka. W koszyku są gruszki. W szafie wisi szara koszula. Tomasz zakłada szalik. Łukasz lubi groszek z puszki. Mysz szuka sera. |
5. | Lepienie z plasteliny. | Ćwiczenie doskonalące sprawność manualną. | Lepienie cienkich wałeczków z plasteliny i formowanie z nich dwuznaku „sz” | Plastelina, podkładki do ćwiczeń z plasteliną |