Ćwiczenia orientacji przestrzennej – strona lewa i prawa
Lp. | Rodzaj ćwiczenia | Cel ćwiczenia | Przebieg ćwiczenia | Pomoce |
1. | Rozmowa o treści ilustracji | Wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych. Ćwiczenie spostrzegawczości. Ćwiczenie orientacji przestrzennej. | Dzieci wypowiadają się na temat ilustracji. Co przedstawia co jest po prawej stronie, a co jest po lewej? Ile dzieci siedzi na drzewie? Co znajduje się nad i pod drzewem? Składanie ilustracji z części. | Ilustracja „W sadzie”. |
2. | Dobieranie elementów | Ćwiczenia orientacji przestrzennej | Uzupełnianie kartki z narysowanym na środku drzewem, gotowymi elementami i przyklejanie ich według poleceń nauczyciela, np.: Po lewej stronie drzewa przyklej dwa czerwone jabłuszka, a po prawej dwa zielone. Pod drzewem postaw koszyczek. Nad drzewem przyklej słoneczko. Z prawej strony drzewa przyklej ptaszka. Z lewej strony drzewa przyklej motylka. Obok drzewa przyklej krzak. | Kartka z narysowanym na środku drzewem, (zał. nr1),elementy do uzupełniania: koszyczek, jabłka, słońce, motyl, ptak, krzak (zał. nr2), klej. |
3. | Rysowanie owoców | Ćwiczenie sprawności manualnej | Dzieci dorysowują brakujące części owoców i kolorują je | Kartka z brakującymi częściami owoców: jabłko, banan, gruszka, cytryna, morela, truskawka, wiśnie (zał. nr3), kredki. |
4. | Zabawa ruchowa | Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała. | Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko staje pośrodku. Nauczyciel układa na podłodze wokół dziecka różne owoce. Zadaniem dziecka jest określenie położenia owoców względem swojej osoby. Z mojej lewej strony leży banan, za mną jest jabłko, itd. Do zabawy zapraszamy następne dziecko, zachowując ułożenie owoców, zmieniając natomiast ustawienie dziecka. | Owoce. |
5. | Układanie z określeniem strony lewej i prawej | Ćwiczenia orientacji przestrzennej i spostrzegawczości | Dzieci układają wycięte i pokolorowane przez siebie owoce po prawej i lewej stronie kartki, podzielonej linią pionową. Czerwone owoce połóż po lewej stronie, a żółte po prawe stronie. Następnie dzieci według własnego pomysłu układają owoce i omawiają ich położenie. | Wycięte i pokolorowane owoce (zał. nr3) kartka podzielona linią pionową. |
6. | Dobieranie podpisów do obrazków. | Usprawnianie analizatora wzrokowo-słuchowego. Ćwiczenia w czytaniu. | Dzieci wyszukują i porządkują podpis do danego obrazka | Obrazki owoców: jabłko, banan, gruszka, cytryna, morela, truskawka, wiśnia i podpisy. (zał. nr3) |