• BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony
poniedziałek, 19 maja, 2025
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach

Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową

Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach Opublikował Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
20 kwietnia 2008
A A
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter
(zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem)

  1. Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie ich barwy dźwięku. Przygotowujemy zestaw przedmiotów np. szklankę, metalowy kubek, łyżkę, garnek, pęk kluczy, drewniany klocek. Polecamy dziecku, aby obserwowało przedmioty w które będziemy uderzać pałeczką oraz wsłuchiwało się w dźwięki, które wydają. Następnie polecamy dziecku, aby zamknęło oczy i odgadło o który przedmiot uderzaliśmy.
  2. Odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym.
    • a) Do przeprowadzenia tego ćwiczenia przygotowujemy klocki jednakowej wielkości, bębenek i pałeczkę. Przed dzieckiem układamy kilka klocków w szeregu i prosimy, aby wystukało na bębenku rytm zgodny z układem klocków. Większe odstępy między klockami odpowiadają dłuższym przerwom między stuknięciami, a mniejsze odstępy – odpowiadają krótkim przerwom miedzy stuknięciami. W ten sposób można konstruować różne układy rytmiczne. W przypadku, gdy podamy dziecku 4 klocki, można z nich ułożyć następujące układy rytmiczne:/  []    []    []    []  /  [] []    [] []  /  []    []    [] []  /  [] []    []    []  /  [] [] [] []  /
    • Rodzic wystukuje na bębenku rytm. Dziecko po wysłuchaniu odtwarza usłyszany rytm.
    • Rodzic wystukuje na bębenku rytm, a dziecko układa klocki odpowiednio do usłyszanych struktur rytmicznych.
  3. Układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy.
    • Pokazujemy dziecku obrazek i prosimy, żeby ułożyło o nim zdanie. Dziecko wypowiadając zdanie układa klocki – każdy wyraz to jeden klocek. Następnie liczy ile wyrazów = klocków miało wypowiedziane zdanie.
    • Na początku informujemy dziecko, że będziemy układać coraz dłuższe zdania. Pokazujemy dziecku obrazek, przedstawiający wykonywanie jakiejś czynności. Mówimy proste dwuwyrazowe zdanie np. „Chłopiec czyta” i układamy szereg z dwóch klocków. Następnie prosimy, żeby dziecko rozwinęło to zdanie dodając za każdym razem po jednym wyrazie np. „Chłopiec czyta książkę”, „Chłopiec czyta ciekawą książkę”. Za każdym razem dziecko układa szereg z klocków i liczy ile wyrazów było w zdaniach.
    • Rodzic wypowiada zdanie np. „Mama gotuje obiad”. Następnie prosi dziecko, żeby powiedziało pierwszy, drugi, ostatni wyraz z tego zdania.
  4. Dzielenie wyrazów na sylaby. Rozkładamy przed dzieckiem zestaw obrazków (np. sowa, koło, buty, lala, pole, parasol, żyrafa itp.). Dziecko nazywa obrazki i następnie dzieli je na sylaby, licząc ilość wystukanych sylab.
  5. Segregowanie obrazków według liczby sylab. Na stole rozkładamy obrazki zawierające wyrazy o różnej liczbie sylab oraz kartoniki z wypisanymi cyframi 1, 2, 3. Dziecko grupuje obrazki wg liczby sylab i kładzie pod odpowiednią cyfrą.
  6. Dokonywanie syntezy sylabowej. Rodzic wypowiada znane dziecku słowo z podziałem na sylaby, robiąc długie pauzy. Następnie prosi dziecko, aby odgadło jaki to wyraz np. ko- tek, te- le- fon, ka- pus- ta itp.
  7. Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą.
    • Na stoliku kładziemy dużo różnych przedmiotów i obrazków. Następnie prosimy dziecko, żeby wyszukało przedmioty i obrazki, których nazwa rozpoczyna się od sylaby np. „bu” ( buty, burak, budyń, budzik itp.).
    • Rodzic wypowiada sylabę np. „ma” i poleca, aby dziecko ułożyło jak najwięcej słów zaczynających się na te sylabę.
  8. Rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia. Na wstępie informujemy dziecko jaką sylabę należy rozpoznać w demonstrowanych obrazkach. Dziecko wypowiada sylabami nazwę przedstawionego na obrazku przedmiotu i określa położenie poszukiwanej sylaby (czy znajduje się ona na początku, na końcu, czy w środku wyrazu).
  9. Rozpoznawanie sylab w usłyszanych słowach. Na wstępie informujemy dziecko jaką sylabę należy rozpoznać w usłyszanych słowach np. „ta”. Rodzic wolno i wyraźnie wypowiada słowa, a dziecko uderza w bębenek lub w dłonie kiedy usłyszy podaną sylabę: ( chata, sala, mata, wata, domy, bogata, tapeta, latawiec, sowa, krata itp.) Czas trwania i liczbę ćwiczeń należy dostosować do indywidualnych możliwości i zainteresowań dziecka.
mgr Izabela Olszańska

Zobacz więcej

Ćwiczenia Doskonalące Analizę I Syntezę Wzrokową

20 kwietnia 2008

ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ (zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem) I. ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM...

Kinezjologia

20 kwietnia 2008

Kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych     Wiele dzieci w szkole ma problemy w uczeniu się....

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym

20 kwietnia 2008

 Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia  Pomoce  1. Wyszukiwanie różnic w wyrazach i podkreślanie ich. Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Doskonalenie...

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”

20 kwietnia 2008

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”  Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Wyszukiwanie obrazków, w których...

Ćwiczenia orientacji przestrzennej

20 kwietnia 2008

Ćwiczenia orientacji przestrzennej - strona lewa i prawa  Lp. Rodzaj ćwiczenia Cel ćwiczenia Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Rozmowa o treści...

Terapia pedagogiczna

19 kwietnia 2008

       Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole prowadzę od trzech lat po ukończeniu Studiów Podyplomowych z „Terapii Pedagogicznej”. Na zajęcia uczęszczają...

STATUT

BIP

Logo BIP

ŻŻOF

ŻŻOF

RODO

RODO

Librus

NEON

NEON - Nowa Era

Uczestniczymy w programach

aspe

Program far

Od Grosika Do Zlotowki

Etwinning Logo

Projekt zdalna szkoła

Program office

  • BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

  • Dziennik lekcyjny "Librus"
  • Facebook szkoły
  • Facebook biblioteki
  • Facebook Świetlicy
  • Youtube szkoły
  • Zadzwoń do nas
  • Napisz do nas
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda