• BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony
poniedziałek, 19 maja, 2025
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach

Ćwiczenia Doskonalące Analizę I Syntezę Wzrokową

Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach Opublikował Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
20 kwietnia 2008
A A
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ

(zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem)

I. ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA NA MATERIALE OBRAZKOWYM

  1. Składanie pociętych obrazków. Podajemy dziecku pocięty na części obrazek lub pocztówkę. Stosujemy różne sposoby przecinania obrazków. Liczbę pociętych części stopniowo zwiększamy.
  2. Dobieranie jednakowych obrazków.
    • Przygotowujemy komplet obrazków. Zadaniem dziecka jest wyszukanie z kompletu identycznego obrazka.
    • Pary obrazków leżą pomieszane na stole tak, aby ilustracje nie były widoczne. Dziecko odkrywa po dwa obrazki. Jeśli są one jednakowe to zabiera parę, jeżeli nie – pozostawia obrazki na tych samych miejscach. Należy zapamiętać, gdzie leżał dany obrazek. Potem obrazki odkrywa rodzic. Gra kończy się kiedy wszystkie pary zostaną zebrane.
  3. Różnicowanie obrazków. Przygotowujemy dwa pozornie identyczne obrazki. Zadaniem dziecka jest wyszukanie różnic między obrazkami.
  4. Odtwarzanie z pamięci jak największej liczby zaobserwowanych przedmiotów. Na stole kładziemy np. ołówek, gumkę, nożyczki, długopis, linijkę, klucz, zegarek itp. Dziecko uważnie obserwuje przedmioty leżące na stole. Następnie odwraca się tyłem do położonych przedmiotów i z pamięci wymienia zapamiętane przedmioty.
  5. Układanie obrazków, przedmiotów po prawej i po lewej stronie.
  6. Uzupełnianie brakujących elementów w obrazkach: Dziecko dokładnie ogląda obrazek i dorysowuje brakujące elementy.
  7. Co zmieniło się w pokoju? Co zostało schowane?
  8. Wyodrębnianie rysunku z tła przez zamalowanie oznaczonych pól. Dziecko zamalowuje oznaczone pola na rysunku. Do tego ćwiczenia można wykorzystać gotowe rysunki z czasopism.
  9. Porządkowanie kolejnych obrazków historyjki.

II. ĆWICZENIA SPOSTRZEGANIA NA MATERIALE LITEROWYM

  1. Dobieranie par jednakowych liter.
    • Przygotowujemy kartoniki z napisanymi literami. Dziecko dobiera w pary jednakowe liter.
    • Dajemy dziecku kartoniki z literami małymi i dużymi, następnie pisanymi i drukowanymi. Zadanie dziecka polega na dobieraniu liter wielkich do małych, następnie pisanych do drukowanych.
  2. Obrysowywanie liter, lepienie ich z plasteliny. Dziecko otrzymuje szablony liter, obrysowuje je i wypełnia kontury kolorowymi kredkami. Następnie lepi z plasteliny poznane litery.
  3. Wyszukiwanie wskazanych liter i sylab w tekście. Dziecko otrzymuje tekst ( w miarę możliwości większy druk) i wyszukuje poznane litery i sylaby.
  4. Układanki sylabowe. Przygotowujemy kartoniki z napisanymi sylabami. Zadaniem dziecka jest utworzenie z sylab sensownych wyrazów ( bu – da, ma – pa, ta – ta, do – ba, wa – ga, da – ta itp.)
  5. Uzupełnianie luk w wyrazach brakującymi literami. Przygotowujemy zestawy wyrazów i polecamy dziecku uzupełnianie ich brakującymi litrami (np. lo_ y, do_y, ko_a itp.)
  6. Układanie podpisu do obrazka z liter ruchomego alfabetu lub gotowych napisów. Dziecko rozkłada przed sobą obrazki i dobiera bądź układa napisy pod obrazkami (np. lis, las, mak, ser, but, dom, dym, kot, las, lew itp.)
  7. Wyszukiwanie różnic w wyrazach i podkreślanie ich. Przygotowujemy zestaw wyrazów. Dziecko wyszukuje w parach wyrazów różnice i podkreślają je ( pas – pan, waga – waza, kasa – masa, kret – krem las – lis, dom – dym itp.)

    Czas trwania i liczbę ćwiczeń należy dostosować do indywidualnych możliwości i zainteresowań dziecka. W niektórych przypadkach możemy dziecku pomóc. Należy jednak unikać wykonywania pracy za dziecko, a raczej zachęcać do samodzielnego działania.

mgr Izabela Olszańska

Zobacz więcej

Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową

20 kwietnia 2008

(zestaw ćwiczeń dla rodziców do pracy z dzieckiem) Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie ich barwy dźwięku. Przygotowujemy zestaw przedmiotów np. szklankę,...

Kinezjologia

20 kwietnia 2008

Kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych     Wiele dzieci w szkole ma problemy w uczeniu się....

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym

20 kwietnia 2008

 Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia  Pomoce  1. Wyszukiwanie różnic w wyrazach i podkreślanie ich. Ćwiczenie percepcji wzrokowej. Doskonalenie...

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”

20 kwietnia 2008

Czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakiem „sz”  Lp.  Rodzaj ćwiczenia  Cel ćwiczenia  Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Wyszukiwanie obrazków, w których...

Ćwiczenia orientacji przestrzennej

20 kwietnia 2008

Ćwiczenia orientacji przestrzennej - strona lewa i prawa  Lp. Rodzaj ćwiczenia Cel ćwiczenia Przebieg ćwiczenia Pomoce  1. Rozmowa o treści...

Terapia pedagogiczna

19 kwietnia 2008

       Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole prowadzę od trzech lat po ukończeniu Studiów Podyplomowych z „Terapii Pedagogicznej”. Na zajęcia uczęszczają...

STATUT

BIP

Logo BIP

ŻŻOF

ŻŻOF

RODO

RODO

Librus

NEON

NEON - Nowa Era

Uczestniczymy w programach

aspe

Program far

Od Grosika Do Zlotowki

Etwinning Logo

Projekt zdalna szkoła

Program office

  • BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

  • Dziennik lekcyjny "Librus"
  • Facebook szkoły
  • Facebook biblioteki
  • Facebook Świetlicy
  • Youtube szkoły
  • Zadzwoń do nas
  • Napisz do nas
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda