Dzień 1 POZNAJEMY NASZ OŚRODEK, ORIENTUJEMY SIĘ W TERENIE
- Wprowadzamy się do naszego nowego domu.
- Witamy się z morzem, poznajemy drogę z ośrodka do plaży (rysowanie mapy).
- Zapoznajemy się z regulaminem obowiązującym w czasie pobytu na Zielonej Szkole.
- Dowiadujemy się o czekających nas zadaniach.
- Zaprowadzamy dziennik WILKÓW MORSKICH.
- zna swoje otoczenie
- zna zasady zachowania się w czasie pobytu na Zielonej Szkole
- wie na czym polega prowadzenie dziennik
Dzień 2 NAD POLSKIM MORZEM, KRAJOBRAZ NADMORSKI
- Czytanie tekstu „Jak sosna z rybakiem gospodarzyła wspólnie” Uzasadnienie, dlaczego sosna została królową morskiego brzegu.
- Idziemy na plażę: obserwujemy roślinność wydm, oglądamy drewniane falochrony
- Wyjaśnienie pojęć: wydmy, falochron, linia brzegowa, erozja.
- Rozmowa na temat konieczności ochrony terenów nadmorskich (oglądanie ilustracji roślin i zwierząt, mikołajek nadmorski).
- Budowanie na plaży zamków z piasku.
- W budynku oglądamy mapę wybrzeża. Wpisujemy ważniejsze miejscowości nadmorskie. Nazwy miejscowości wpisujemy w kolejności alfabetycznej.
- Zabawy i gry ruchowe.
- Nauka piosenki pt. „Morze, nasze morze”
- zna elementy krajobrazu nadmorskiego
- rozumie role wydm i falochronów w ochronie wybrzeża
- potrafi wymieniać ważniejsze miejscowości nadmorskie
- zna piosenkę o tematyce morskiej
Dzień 3 W PORCIE RYBACKIM, TRANSPORT MORSKI
- Wycieczka do Kołobrzegu. a) Zwiedzanie portu rybackiego (rozmowa z rybakiem), budowa portu, falochron, dźwigi. Poznanie wybranych gatunków ryb żyjących w Morzu Bałtyckim. Środki transportu Morskiego. b) Rejs statkiem po morzu. Po południu
- Oglądanie ilustracji statków, czytamy tekst o transporcie wodnym (Nasze środowisko, s. 39-40)
- Czytanie wiersza „Spotkanie na pełnym morzu”. Wypowiedzi uczniów, jakie warunki na morzu sprzyjają żeglarzom, a jakie transatlantyk.
- Utrwalanie materiału – uzupełnienie karty pracy.
- zna prace rybaka
- zna wybrane gatunki ryb
- zna środki transportu morskiego
- czyta wiersze ze zrozumieniem
- umie porównywać żaglowiec i transatlantyk, zna ich przeznaczenie.
Dzień 4 WEDRUJEMY BURSZTYNOWYM SZLAKIEM AKTYWNOŚĆ POLONISTYCZNO – SPOŁECZNA
- Czytanie tekstu „Bursztynowa historia”. Indywidualne wypowiedzi uczniów Powstaniu bursztynu. Powstanie i rozumienie pojęć: bursztyn, bursztynowy szlak, zapoznanie z własnościami bursztynu.
- Wspólne układanie notatki o historii bursztynu i zapisanie jej do zeszytu.
- Rozpoznawanie bursztynu wśród innych skamielin. Wykonanie doświadczenia Sprawdzającego prawidłowość bursztynu.
- Oglądanie wyrobów z bursztynu: korale, pierścienie.
- Uzupełnianie kart pracy – utrwalanie materiału.
- Wycieczka do Kołobrzegu a) Zwiedzamy latarnię morską. b) Spacer po promenadzie i wejście na molo.
- Wykonanie pracy plastycznej „Latarnia morska” z wykorzystaniem materiałów Przyniesionych z plaży (technika colloge’u)
- zna historię powstania bursztynu
- potrafi rozpoznać bursztyn wśród innych skamielin
- potrafi pokazać na mapie „bursztynowy szlak”
- umie zapisać notatkę o historii bursztynu
- wie, jaką rolę pełni latarnia morska
- wie, czym się różni promenada od mola.
Dzień 5
- Czytamy legendę pt. „Jurata- królowa Bałtyku”.
- Zapoznanie się z alfabetem Morse’a.
- Bieg patrolowy sprawdzający zdobyte wiadomości i umiejętności.
- Organizujemy „Chrzest morski” (zabawa integracyjna)- wyjście na plażę. Wręczenie każdemu dziecku „Aktu Chrztu Morskiego” (dyplom).
- Żegnamy się z morzem –zbieramy kamyczki, muszelki.
- Ognisko pożegnalne – śpiewanie piosenek, pieczenie kiełbasek, podsumowanie biegu konkursu czystości, budowla morska na plaży, zawody sportowe.
- zna legendę o Neptunie
- wie, co to jest alfabet Morse’a i do czego służy
- potrafi zaśpiewać piosenkę o tematyce morskiej. mgr Izabela Olszańska mgr Wiesława Półtorak Pliki do pobrania: Konspekt Zielona Szkoła i Karty pracy
mgr Wiesława Półtorak