Zielona Szkoła jako forma pracy dydaktyczno – wychowawczej
Przed współczesną szkołą stoją ważne i odpowiedzialne zadania , tzn. wykształcić osobowość wszechstronnie rozwiniętą, samodzielną i twórczą, taką która umiałaby sobie radzić z wymogami współczesności, korzystać z jej osiągnięć, przekształcać ją, a jednocześnie tworzyć. W tym też celu należy poszukiwać jak najlepszych rozwiązań, sposobów, aby postawione zadania realizować. Jednym z takich sposobów rozwijania osobowości dziecka są wyjazdy na Zieloną Szkołę. To one integrują zespół klasowy, kształcą u dzieci samodzielność, gospodarność, umiejętność współżycia w grupie i umiejętność spędzania wolnego czasu. Poprzez wyjazdy stwarza się dzieciom warunki do bezpośredniego poznania faktów przyrodniczych, geograficznych, historycznych, i kulturowych. Rozwija się badawczą postawę ucznia w poszukiwaniu, wykrywaniu różnorodnych problemów. Wzbogaca się doświadczenia poznawcze i emocjonalne ucznia.
Co trzeba wiedzieć o Zielonej Szkole?
- Terminem „Zielona Szkoła” określamy co najmniej kilkudniowy wyjazd całej klasy wraz z nauczycielami poza tereny uprzemysłowione.
- Organizator Zielonej Szkoły musi zapoznać się z zarządzeniem nr 18 MEN z dn.29czerwca 1997 w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki.
- Zielona Szkoła nie może być zbyt liczna. (jedna lub dwie klasy)
- Najlepiej gdy grupy są jednowiekowe lub zbliżone wiekowo.
- Nauczyciele- warto do współpracy namówić geografa, historyka, przyrodnika – pomaga to w traktowaniu środowiska jako całości i uczy szerszego spojrzenia na różne problemy.
- Grupa opiekunów musi umieć ze sobą współpracować, rozumieć się, polegać na sobie, musi lubić obcowanie z przyrodą.
- Należy wybrać teren ciekawy przyrodniczo i mający walory kulturowo- historyczne.
- Zieloną szkołę można wybrać o każdej porze roku, ale szczególnie poleca się trzy miesiące :wrzesień, maj, czerwiec.
- Można skorzystać z usług biura turystycznego lub załatwić wyjazd bezpośrednio, poprosić o pomoc rodziców.
- Przedstawić rodzicom propozycję wyjazdu, korzyści jakie dzieci odniosą.
- Takie kwestie jak miejsce, czas i koszty muszą potwierdzić rodzice. Powinni podpisać oświadczenie , iż wyrażają zgodę na wyjazd dziecka.
- Gdy wszystkie dzieci nie stać na wyjazd należy poszukać sponsorów(zakłady pracy rodziców, przypomnieć dyrektorom zakładów ,że finanse na rzecz oświaty odliczane są od podatku)
- Należy zbierać wszystkie rachunki i przedstawić je rodzicom, sponsorom, tym , którzy pomogli w wyjeździe.
- Uczniowie powinni zebrać wcześniej wiadomości o miejscu do, którego jadą.
- Powinni pamiętać o odpowiednim ubiorze(odpowiednie buty, spodnie, swetry, kurtki przeciwdeszczowe, nakrycie głowy, plecak)
- Pierwszego dnia należy omówić z uczniami plan dnia oraz zasady bezpieczeństwa w budynku i okolicy. Uczniowie podczas wyjazdu powinni się czuć swobodnie, ale muszą mieć jasno określone granice tej swobody.
- Dzieci nie mogą same opuszczać terenu ośrodka Na wszelki wypadek każde dziecko powinno mieć w kieszeni lub w plecaku kartkę z zapisanym dokładnym adresem i telefonem ośrodka, w którym mieszka.
- Czas na Zielonej Szkole musi być całkowicie wypełniony atrakcyjnymi zajęciami, aby uczniowie nie czuli się ani zmęczeni , ani znużeni.
- W razie choroby , któregoś z uczestników należy korzystać z pomocy lekarza z najbliższej przychodni. Dzieci muszą wziąć ze sobą książeczki zdrowia.
- Nie ma potrzeby, aby rodzice odwiedzali dziecko podczas pobytu na Zielonej Szkole Należy pozwolić zatęsknić dzieciom za domem
- Wychodząc na zajęcia terenowe każda grupa musi zabrać ze sobą apteczkę.