Ćwiczenia oddechowe


Prawidłowe mówienie jest nierozłącznie związane z oddychaniem. W czasie mówienia oddychamy przede wszystkim ustami. Wdech jest szybki i krótki, a wydech długi, powolny. Mówiąc nabieramy tyle powietrza, ile potrzeba do wypowiedzenia wyrazu czy zdania. Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej.

Ćwiczenia oddechowe:

  • Powiew wiatru – dmuchanie na bańki mydlane, chorągiewki, piórka, wiatraczki, papierowe ozdoby zawieszone na nitkach różnej długości;
  • Tańczący płomyczek – dmuchanie na płomień świecy tak, by wyginać go pod wpływem dmuchania (ustami, nosem z różnej odległości);
  • Łódki – dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą;
  • Wyścigi samochodowe – dmuchanie na papierowe kulki (lub kulki z waty) po wytyczonej trasie (na stole, podłodze, kartce);
  • Mecz piłkarski – przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko, starając się wbić gola do bramki (np. zbudowanej z klocków);
  • Gotowanie wody – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza.Dmuchamy na zmianę: krótko-jak najdłużej, słabo-mocno-bardzo mocno (woda gotuje się i kipi !);
  • Gotowanie obiadu – rozdmuchiwanie przez słomkę kaszy, ryżu, chrupek itp.
  • Biedronka, muchomorek, parasol itp. – przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki,…;
  • Zmęczony piesek – oddychamy bardzo szybko i krótko z językiem wysuniętym na zewnątrz;
  • Zdmuchiwanie pyłków – siedząc na krześle lub stojąc w dowolny sposób zdmuchujemy pyłki z ubrania, rąk, ramion, piersi i nóg. Dmuchnięcia są krótkie i niezbyt mocne;
  • Chłodzenie zupy – ręce ułożone na kształt głębokiego talerza. Dmuchamy ciągłym, długim strumieniem;
  • Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu;
  • Huśtawka – leżąc na plecach połóż książkę na brzuchu i huśtaj ją swym oddechem. Zarówno wdech jak i wydech muszą być powolne i równomierne, z chwilowym zatrzymaniem powietrza;
  • Orkiestra – gra na instrumentach muzycznych: trąbce, organkach, flecie, gwizdku, a także na grzebieniu owiniętym cienką bibułką;
  • Wąchanie kwiatków – wyobraź sobie, że wąchasz prawdziwe kwiaty, powoli wciągaj powietrze nosem i równie powoli, aby jak najdłużej zapamiętać ich zapach, rób wydech.

Ćwicz, bawiąc się !!!
Opracowała:
mgr Jolanta Koch

Na sktóty

Biuletyn Informacji Publicznej

RODO

ZBLIŻAJĄCE SIĘ UROCZYSTOŚCI

Nie odnaleziono wydarzeń!

UCZESTNICZYMY W PROGRAMACH

Projekt zdalna szkoła

Projekt edukacyjny Lepsza Szkoła

Etwinning Projekt

Od Grosika Do Zlotowki

Projekt Ekologia

Stowarzyszanie dobra szkoła

Szkoła Promująca Zdrowie

Klub "Bezpieczna Szkoła"

Program far

BIBLIOTEKA SZKOLNA

Biblioteka szkolna

Skip to content