Ćwiczenia słuchowe

W procesie porozumiewania się istotną rolę odgrywa odbiór informacji za pomocą słuchu. Im bardziej „wytrenowane ucho” tym lepsza wymowa, ułatwiona nauka czytania i pisania oraz prawidłowe rozumienie otaczającego świata. Podane niżej ćwiczenia możesz prowadzić z młodszym rodzeństwem, do czego gorąco zachęcam i życzę dobrej zabawy.

Tym razem proponuję ćwiczenia słuchowe:

  • Rozpoznawanie głosów zwierząt – naśladuj głosy zwierząt: kura, kaczka, krowa, pies, wąż, gęś itp. zaś twoje rodzeństwo lub koleżanka, kolega odgaduje jakie to zwierzę. Można połączyć tę zabawę z wyszukiwaniem odpowiednich obrazków zwierząt;
  • Słuchanie ciszy – zamykacie oczy, staracie się usłyszeć dźwięki dochodzące z otoczenia, np. odgłosy pojazdów (traktor, pociąg, samolot, klakson samochodu itp.), przyrody (wiatr, burza, deszcz itp.), dźwięki otoczenia (telefon, dzwonek, kapanie wody, brzęk talerzy, odkurzacz, wiertarka, odgłos kroków itp.), głosy ludzi (śmiech, płacz, kaszel itp.), instrumenty muzyczne (harmonijka, gitara, flet, skrzypce itp.) i próbujecie je rozpoznać;
  • Co słyszę? – prezentujesz bratu lub siostrze, koleżance lub koledze dźwięki, np. brzęk kluczy, szelest papieru, stukanie łyżeczek, dźwięk dzwoneczka, szklanki: jedna pusta, druga napełniona wodą, rwanie papieru itp. Następnie podajesz jeden dźwięk a rodzeństwo odwrócone do ciebie plecami odgaduje, co usłyszało. Gdy ćwiczenie okaże się łatwe, prezentujesz dwa, trzy lub cztery dźwięki pytając o ich kolejność;
  • Rozpoznawanie melodii – nucimy melodię piosenki a kolega stara się ją rozpoznać;
  • Naśladowanie rytmu – w tej zabawie staramy się dokładnie powtórzyć rytm podany przez rodzica czy siostrę. Można go wyklaskać, wytupać, wystukać na bębenku lub ołówkiem o blat stołu.


Ćwiczenia słuchowe ułatwiające naukę czytania i pisania:

  • Wyróżnianie sylab w wyrazie, wyrazów w zdaniu;
  • Wyróżnianie głosek w wyrazach – na początku, na końcu, w środku (by uatrakcyjnić zabawę użyjcie kolorowych obrazków, grupując je według według głoski zaczynającej lub kończącej wyraz;
  • Kończenie wyrazów – podajemy pierwszą sylabę, np. sto-, a kolega dodaje -łek (stołek)itp.;
  • Wymyślanie rymujących się wyrazów, np. truskawka-huśtawka, tarka-latarka, nogi-rogi;
  • Dobieranie wyrazów w pary, które różnią się tylko jedną głoską, np. koza-kosa, pąk-bąk, mama-dama, Tomek-domek, rok-lok, pije-bije itp.;
  • Domino wyrazowe – wyszukiwanie wyrazu, który zaczyna się na ostatnią głoskę poprzedniego wyrazu (maska – Adam – most – tramwaj – jabłko – obraz – zegar – rak – kot – tygrys itd.).
To świetna zabawa z rodzicami, rodzeństwem i kolegami w klasie.
Opracowała:
mgr Jolanta Koch

Na sktóty

Biuletyn Informacji Publicznej

RODO

ZBLIŻAJĄCE SIĘ UROCZYSTOŚCI

Nie odnaleziono wydarzeń!

UCZESTNICZYMY W PROGRAMACH

Projekt zdalna szkoła

Projekt edukacyjny Lepsza Szkoła

Etwinning Projekt

Od Grosika Do Zlotowki

Projekt Ekologia

Stowarzyszanie dobra szkoła

Szkoła Promująca Zdrowie

Klub "Bezpieczna Szkoła"

Program far

BIBLIOTEKA SZKOLNA

Biblioteka szkolna

Skip to content