• BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony
sobota, 24 maja, 2025
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
        • Fizyka 7 (podręcznik)
        • Fizyka 7 (ćwiczenia)
        • Fizyka 8 (podręcznik)
        • Fizyka 8 (ćwiczenia)
        • Excel
        • Pivot
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach

Rozwój mowy dziecka

Cezary Sułkowski Opublikował Cezary Sułkowski
22 kwietnia 2008
A A
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter
 
  Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań.
  Rozwój mowy przebiega pewnymi etapami. Jest uwarunkowany genetycznie, zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, ale możliwy jest jedynie w kontakcie ze środowiskiem społecznym, z innymi ludźmi. Zależy od fizycznych i psychicznych predyspozycji dziecka, warunków społecznych, ilości i jakości kontaktów ze środowiskiem. W procesie rozwoju mowy dziecka ważną rolę spełniają trzy grupy czynników: anatomiczno-fizjologiczne, psychologiczne i społeczne. Wpływ warunków społecznych i kulturalnych, w których dziecko wzrasta ma ścisły związek z kształtowaniem się mowy. Otoczenie przede wszystkim wyzwala u dziecka jego naturalne zdolności, które ujawniają się w poszczególnych stadiach jej rozwoju drogą kontaktów werbalnych i zabaw z najbliższymi.
  Mowa rozumiana jako proces przechodzi szereg etapów, które u prawidłowo rozwijających się dzieci, występują samoczynnie, dzięki wrodzonemu mechanizmowi, który pozwala na opanowanie wiedzy, która określa się mianem kompetencji językowej. Niezwykle przydatna rodzicom czy wychowawcom jest znajomość prawidłowości rozwoju mowy dziecka, ponieważ sami mogą kontrolować i czuwać nad jego prawidłowym rozwojem.
 Rozwój mowy trwa kilka lat i w jego przebiegu proponuje się wyodrębnienie czterech okresów:
  • okres melodii, który trwa od urodzenia do pierwszego roku życia,
  • okres wyrazu – przypada między 1 a 2 rokiem życia dziecka,
  • okres zdania – od 2 do 3 roku życia,
  • okres swoistej mowy dziecięcej – od 3 do 7 lat.
  Według L. Kaczmarka podział ten opiera się na rozwoju formy wypowiedzi dziecka. Pierwsze trzy okresy tworzą etap kształtowania mowy, kończący się opanowaniem umiejętności budowania gramatycznie poprawnych zdań. Od 3 do 7 roku życia trwa etap rozwoju mowy, czyli doskonalenia jej pod każdym względem (fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym itd.). Natomiast rozwój sprawności komunikacyjnej trwa znacznie dłużej.
Podział ten odgrywa ważną rolę w ocenie poziomu rozwoju mowy dziecka i określaniu stopnia jej opóźnienia. Kryterium to nie uwzględnia rozwoju sprawności ani jej odbioru czyli rozumienia.
  Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi fundament jego rozwoju. Dzięki rozumieniu dziecko poznaje otaczający go świat, a dzięki umiejętności mówienia wyraża uczucia, emocje, swe pragnienia i doznania.
Rozwój mowy ma także związek z rozwojem społecznym i emocjonalnym dziecka. Bezpośrednie kontakty z dorosłymi jak i z rówieśnikami przyspieszają ten rozwój, wywierając pozytywny wpływ na rozwój słownictwa, wymowę, poprawność językową. Brak tych kontaktów może doprowadzić do opóźnienia oraz zaburzeń mowy.
  Dzieci osiągają poszczególne sprawności komunikacyjne w różnym tempie, a dynamika tego złożonego procesu zależy od wielu czynników. Dzielimy je na endogenne (wewnątrzpochodne), tkwiące w samym dziecku i egzogenne (zewnątrzpochodne) uwarunkowane środowiskowo.
Do czynników warunkujących rozwój mowy należy zaliczyć:
  • prawidłowo ukształtowany obwodowy narząd mowy;
  • prawidłowo ukształtowany ośrodkowy układ nerwowy;
  • prawidłowo funkcjonujący narząd słuchu;
  • prawidłowy rozwój umysłowy, psychiczny i emocjonalny;
  • prawidłowe warunki środowiskowe i wychowawcze.
  Czynniki te (gdy są niekorzystne) mogą doprowadzić do całkowitego zahamowania rozwoju mowy lub spowodować, że będzie on przebiegał w sposób nieprawidłowy. A zatem, by mowa rozwijała się poprawnie, uzależnione to jest od sprawnego funkcjonowania wielu narządów i układów.

BIBLIOGRAFIA

  1. Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1994.
  2. Demel G.: Wady wymowy. Profilaktyka i korekcja. PZWL, Warszawa 1979.
  3. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.): Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003
  4. Jurkowski A.: Ontogeneza mowy i myślenia. WSiP, Warszawa 1975.
  5. Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy. WL, Lublin 1966.
  6. Kozłowska K.: Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy. Podręczny poradnik logopedyczny. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996.
  7. Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy. WSiP, Warszawa 1990.
  8. Skorek E.M.: Oblicza wad wymowy. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
LOGOPEPEDA
mgr Jolanta Koch

Zobacz więcej

Pestki słonecznika

22 kwietnia 2008

Ćwiczenia logopedyczne, z którymi zapoznaliście się w poprzednio, można urozmaicić poprzez czytanie bajeczki „ilustrowanie” jej fragmentów ruchami języka, warg, policzków...

Ćwiczenia słuchowe

22 kwietnia 2008

W procesie porozumiewania się istotną rolę odgrywa odbiór informacji za pomocą słuchu. Im bardziej „wytrenowane ucho” tym lepsza wymowa, ułatwiona...

Ćwiczenia oddechowe

22 kwietnia 2008

Prawidłowe mówienie jest nierozłącznie związane z oddychaniem. W czasie mówienia oddychamy przede wszystkim ustami. Wdech jest szybki i krótki, a...

Ćwiczenia usprawniające język

22 kwietnia 2008

  Ćwiczenia usprawniające język: Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz...

Ćwiczenia usprawniające wargi

22 kwietnia 2008

Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne działanie narządów mowy. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia...

Ćwiczenia i zabawy logopedyczne

21 kwietnia 2008

Zapraszam do zapoznania się z ćwiczeniami i zabawami logopedycznymi    wiersz -"Spełninona nadzieja"  teksty do ćwiczeń  plansze  ćwiczenia logopedyczne  wesoła...

STATUT

BIP

Logo BIP

ŻŻOF

ŻŻOF

RODO

RODO

Librus

NEON

NEON - Nowa Era

Uczestniczymy w programach

aspe

Program far

Od Grosika Do Zlotowki

Etwinning Logo

Projekt zdalna szkoła

Program office

  • BIP
  • RODO
  • Wydarzenia
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Mapa strony

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Szkoła
    • Grono pedagogiczne
    • Rada Rodziców
    • Jak nas widzą
    • Gdzie nas szukać
    • Nasze osiągniecia
    • Organizacje
    • Plan dydaktyczno – wychowawczy
    • Dokumentacja szkolna
    • Praca szkoły
      • Świetlica
      • Stołówka
      • Gabinety i sale
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Logopeda
      • Biblioteka
      • Pielęgniarka
  • Wydarzenia
    • Rok szkolny 2024/2025
    • Harmonogram imprez i uroczystości
  • Rodzice
    • Rekrutacja 2025 – 2026
    • Wyniki rekrutacji 2024 – 2025
    • E-legitymacja szkolna
    • Podręczniki i programy
    • Doradztwo zawodowe
    • Terapia pedagogiczna
    • Godziny dostępności
    • Dziennik Librus
  • Uczniowie
    • Ankieta
    • Dzwonki
    • Zajęcia pozalekcyjne
    • Dziennik Librus
    • Szkolne pasje
      • Ekologia
      • eTwinning
      • Exlibris
      • IT
  • Archiwum
    • Kartki z kronik
    • Dzieje jedynki
    • W szkolnym rytmie
    • Alfabet
    • Album fotograficzny klasy 3a
    • Żarskie Fryderyki Filmowe
    • Puls Jedynki
  • Zgłoszenia nieprawidłowości

© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM

  • Dziennik lekcyjny "Librus"
  • Facebook szkoły
  • Facebook biblioteki
  • Facebook Świetlicy
  • Youtube szkoły
  • Zadzwoń do nas
  • Napisz do nas
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda