W spotkaniu uczestniczyli:
pani mgr Agnieszka Ropska – Dyrektor Szkoły,
pani mgr Barbara Mantyk – nauczyciel wychowania fizycznego,
pani mgr Elżbieta Jusińska – koordynator programu,
pan mgr Cezary Sułkowski – nauczyciel informatyki,
delegacje klas IV-VI, sekretarze.
Debatę prowadziły nauczycielki wychowania fizycznego, panie Mantyk i Jusińska. Zapisy z jej przebiegu oraz wnioski zanotowali sekretarze SOS – uczennice Agata Krawiec oraz Natalia Kłobut, a także sami uczestnicy – na fiszkach i kartkach do głosowania. Debata przyjęła formę dyskusji oraz burzy mózgów. Głos zabierały przez mikrofon wszystkie delegacje klas. Uczniowie prezentowali swoje koncepcje, a nauczyciele odpowiadali na pytania oraz podejmowali dyskusję w sprawie zadań. Pierwsza część rozważań polegała na prezentacji postulatów klas oraz pomysłów na ich realizację.
Uczniowie podawali dobre przykłady lekcji:
- Podobają się lekcje na świeżym powietrzu z różnych dziedzin sportu.
- Uczniowie są zadowoleni, gdy w planie są dwie lekcje wf. z rzędu.
- Dzieci bardzo lubią zajęcia z gier zespołowych i rywalizację sportową.
- Prezentowanie układów tanecznych do różnych typów muzyki – organizowanie muzycznego konkursu talentów.
- Uczestnictwo w dużej ilości zawodów sportowych.
- Propozycje godziny rekreacyjnej są zawsze respektowane przez nauczycielki wf.
- Wsparcie przez nauczycielki przy złym wykonywaniu ćwiczeń.
- Dzieci dobrze się czują, ponieważ baza, sprzęt oraz podejście nauczycieli są właściwe.
- Nauczyciele wf. dopingują uczniów i wspierają w każdej sytuacji.
- Wsparcie nauczycieli w sportowych zainteresowaniach.
- Dzieci nie lubią długich rozgrzewek proponowanych przez nauczycieli.
- Problem z uczniami słabszymi fizycznie – wolniejsze tempo, a w związku z tym krótszy czas na pozostałe gry.
- Agresja dzieci w stosunku do siebie, niski poziom tolerancji.
- Dzieci chciałyby wymyślać gry inne niż te prezentowane przez poradniki.
- Powrót do wychowania fizycznego z podziałem na grupy – chłopcy i dziewczęta.
- Lekcje na małych salach.
- Według dzieci jest mało czasu na przebranie się.
- Dzieci mało się starają i dają z siebie niewiele.
- Wychowanie fizyczne dla wszystkich dzieci, sprawnych i słabszych fizycznie.
- Zawody sportowe organizowane zawsze z nagrodami.
- Traktowanie rywalizacji jako zabawy.
„Chcielibyśmy, żeby władze organizowały więcej imprez sportowych między szkołami, a nie zawodów tylko sportowych – integracja”.
„Więcej spacerów do parku, na plac zabaw, zjeżdżalnie”.
„Lekcje na wesoło, ponieważ jest wtedy lepsza atmosfera i mniej stresu”.
„Moglibyśmy sami poprawić stosunki między sobą”.
Trudne okazało się porozumienie w kwestii realizowania przez nauczycieli podstawy programowej w kontekście traktowania przez dzieci lekcji wf. jako miejsca zabawy pozbawionego elementu rywalizacji.
Wnioski z dyskusji:
- Osiągnięto to, że dzieci zauważyły nie tylko niedogodności organizacyjne w tej dziedzinie, ale i działania wewnątrz ich grup – agresję uczniów, postępowanie w stosunku do innych, wartości, o których się nie mówi teraz w rodzinach (padały słowa: tolerancja, wsparcie, pomoc).
- Udało się również to, że starsze klasy będą pomagać dzieciom słabszym w osiągnięciu sprawności fizycznej – deklaracja z ich strony.
- Trudnością w dyskusji okazało się zrozumienie tego, że żeby coś osiągnąć, trzeba słuchać również podczas lekcji wf., że trzeba być zdyscyplinowanym oraz przestrzegać zasad i regulaminów.
Podczas dyskusji przedstawiliśmy również zadania dodatkowe i wspólnie zdecydowaliśmy, iż będziemy realizować jedno z nich: „Zachęcanie uczniów do zdrowszego odżywiania w szkole”. Nasze działania, których adresatami są uczniowie, a realizowane przez ściśle określony czas, wesprze szkolna pielęgniarka.
Elżbieta Jusińska
moim uczniom oraz nauczycielom za dyskusje.