Zadanie 2.
Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność |
|
W dniu 26.10.2012 r. uczniowie wraz z p. wicedyrektor Honoratą Kryszewska i p. Anetą Kochanowicz, pedagogiem szkolnym, mieli okazję uczestniczyć w zajęciach osób niepełnosprawnych w Ośrodku Warsztatów Terapii Zajęciowej w Żarach.
Odwiedziliśmy poszczególne pracownie: |
|
1. Pracownia gospodarstwa domowego, gdzie zainteresowane osoby są wprowadzane w tajniki sztuki kulinarnej. Uczą przygotowywać smaczne i zdrowe posiłki. |
|
2. Pracownia ogrodnictwa. Od wiosny do jesieni pensjonariusze dbają o rośliny wokół Ośrodka, a zimą tworzą piękne kompozycje z suchych kwiatów, które zdobią nie tylko ich pomieszczenia. |
|
3. Pracownia poligraficzno – informatyczna. Tam powstaje gazetka, w której zamieszczane są informacje dotyczące działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej.
4. Pracownia stolarska. To pracownia typowo „męska”, powstają w niej drewniane „dzieła sztuki”, które są robione na potrzeby Ośrodka. |
|
5. Pracownia rękodzieła. Pozwala rozwijać zainteresowania plastyczne podopiecznych korzystając z różnych technik – malarstwa, ceramiki, mozaiki. |
|
6. Pracownia krawiectwa i haftu. Pensjonariusze poznają tajniki szycia ręcznego, uczą się wyszywać i szydełkować. |
|
W Dziennym Domu Wsparcia spotkaliśmy się z osobami głównie z dysfunkcją ruchu. Dzieci miały przez chwilę możliwość poczuć się jak osoby niepełnosprawne ruchowo i sprawdzić, jak to jest poruszać się na wózku inwalidzkim. |
|
Atrakcją była również zabawa na sprzęcie dostosowanym do osób z różnymi dysfunkcjami. |
|
Mieliśmy także okazję zwiedzić Środowiskowy Dom Samopomocy w Żarach, którego głównym zadaniem jest usamodzielnienie jego uczestników na miarę ich możliwości. W trakcie pobytu w Domu uzyskują oni wszechstronne, specjalistyczne wsparcie, dzięki któremu mogą utrzymać się w swoim naturalnym środowisku, integrują się ze środowiskiem lokalnym, nie podlegają instytucjonalizacji. Największą atrakcją okazała się sala doświadczania świata i światła, która pełni funkcję relaksacyjną. |
|
Uczniowie potrafili nawiązać kontakt ze wszystkimi osobami w Ośrodku, chwalili i doceniali ich wytwory. Zadowoleni pensjonariusze obdarowali dzieci własnoręcznie zrobionymi upominkami.
Na zakończenie każde dziecko miało możliwość podzielenia się wrażeniami z pobytu w Ośrodku. Naszych uczniów najbardziej zaskoczyło to, że osoby niepełnosprawne mają wielki talent i tworzą rękodzieła na miarę profesjonalistów. |
|
Wszystkim wręczyliśmy pamiątkowe laurki i drobne upominki. Wpisaliśmy się też do księgi pamiątkowej. |
Uczniowie przekażą informacje na temat działalności Ośrodka swoim koleżankom i kolegom na godzinach wychowawczych.
Honorata Kryszewska
Aneta Kochanowicz