Szczegółowe informacje dotyczące funkcjonowania naszego kółka podaję w załączniku „ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA kółka literackiego „Lekcje twórczości”.
„Alfabet” redagowany jest od 1999 roku, a jego poprzednie tytuły to „Nasze krajobrazy”, „Tornister” i „Piórnik”.
W 2008 roku nasze czasopismo „Alfabet” zostało docenione w konkursie „Gazety Lubuskiej” i Jury pod wodzą redaktora Leszka Kalinowskiego przyznało gazetce pierwszą nagrodę w województwie w kategorii szkół podstawowych! To był wspaniały sukces. Napisano wówczas o nas: „GAZETKA DZIENNIKARZY Z ŻAR NAJLEPSZA W WOJEWÓDZTWIE!”.
W tym roku szkolnym zredagowaliśmy dwa numery naszego pisma. Kolejny powstanie po powrocie klasy z 3-dniowej wycieczki do Karpacza.
I. Zasady organizacyjne:
- do kółka mogą należeć uczniowie klas I-III
- zespół może liczyć do 15 osób
- nazwa kółka wywodzi się z założeń programowych innowacji pedagogicznej „Strategie myślenia”, której autorem jest nauczyciel prowadzący zajęcia kółka
- czasopismo ukazuje się 2 razy w semestrze i obejmuje każdorazowo do 10 stron
- czasopismo jest dla czytelników klas I-III oraz pozostałych uczniów szkoły
- spotkania kółka odbywają się 1-raz w tygodniu: w czwartki od godz. 14.30 do 15.30, czyli po zajęciach szkolnych.
Członkowie kółka powinni:
- uczęszczać na spotkania
- brać czynny udział w pracy zespołu redakcyjnego i przestrzegać wspólnie ustalonych zasad Zasady organizacyjne dotyczą 3-letniego cyklu edukacji wczesnoszkolnej (klasy I, II, III)
II Główne cele:
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko stopniowo odkrywa i akceptuje siebie,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach,
- kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
- rozwijanie i stymulowanie potrzeby poznawczej,
- kształtowanie postawy dziecka umiejącego wypowiadać swoje zdanie, dzielić się swoimi pomysłami i wysłuchiwać opinii innych,
- stwarzanie sytuacji, w których dziecko bierze udział w dyskusji, „ukierunkowuje” swoje myślenie za pomocą „6-myślowych kapeluszy” E. de Bono.
III. Cele szczegółowe:
- uczniowie uczą się rozpoznawania, wyrażania i nazywania emocji i uczuć własnych oraz innych ludzi i ich respektowania. Swoje myśli i uczucia wyrażają w języku sztuki: plastyki, muzyki, pantomimy, dramy,
- uczniowie potrafią i chcą poprawnie wypowiadać się na różne tematy,
- wypowiadają się na temat czytanej literatury dla dzieci,
- potrafią korzystać z encyklopedii, słowników,
- potrafią wyszukiwać informacje na zadany temat,
- potrafią w grupie i indywidualnie zredagować tekst na podstawie własnych przeżyć, życia klasy i szkoły,
Jako „Mali dziennikarze” uczniowie:
- lubią pisać, czytać, poszukiwać, dyskutować, tworzyć…
- znają i potrafią zaprezentować niektóre tytuły czasopism dla dzieci,
- chętnie redagują artykuły, układają krzyżówki, rebusy, łamigłówki do swojego czasopisma, są z nich dumni,
- potrafią wybrać ciekawe teksty, które przystają tematycznie do numeru czasopisma,
- umieją zaprojektować okładkę każdego numeru czasopisma,
- potrafią zaprosić do współpracy rodziców, rodzeństwo i inne potrzebne osoby,
- chętnie organizują gry i zabawy, konkursy, wywiady,
- korzystają z komputera , Internetu, prasy, TV i radia,
- są obserwatorami, obrońcami i przyjaciółmi przyrody.
IV. Treści programowe:
- słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela, ucznia, z kasety lub płyty
- ciche czytanie ze zrozumieniem,
- swobodne rozmowy na temat związany z problematyką kolejnego numeru czasopisma,
- układanie i zapisywanie wielozdaniowych wypowiedzi na różnorodne tematy,
- pisanie listów, sprawozdań, zaproszeń, ogłoszeń, tworzenie tekstów swobodnych,
- rozmowy na temat przeczytanych książek, informacji, obejrzanych filmów.
V. Środki dydaktyczne
- czasopisma dla dzieci, antologie wierszy dla dzieci, słowniki, encyklopedie, albumy, gazetki szkolne i klasowe, Internet, zbiory biblioteki szkolnej.
V. Formy i metody pracy
- zabawy i gry umysłowe,
- dyskusje w kolorowych-myślących kapeluszach p. E. de Bono,
- indywidualna i grupowa praca z tekstem,
- projektowanie i ilustrowanie stron tytułowych oraz wnętrza numeru czasopisma.
Ewaluacja
Właściwa frekwencja uczestników koła „Lekcje Twórczości” Zaangażowanie wszystkich uczniów w przygotowanie każdego numeru czasopisma Coraz wyższy poziom redagowanych tekstów i informacji w kolejnych numerach czasopisma Zbieranie opinii wśród czytelników czasopisma, prezentacja na forum szkoły (biblioteka szkolna).
Alfabet nr 1 2010/2011 |
Alfabet nr 2 2010/2011 |
wrzesień 2010
ARCHIWUM |