Szkoła Podstawowa nr1 im. Fryderyka Chopina w Żarach.
Cel:
1. Zdrowa „Jedynka”- to dieta, profilaktyka, sport, wycieczki i dobre samopoczucie.
2. Tworzy przyjazny klimat, dba o środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu całej społeczności szkolnej.
3. Propaguje różne dyscypliny sportu jako formy zmniejszania zachowań agresywnych.
4. Uświadamia, że dbanie o własne zdrowie i zdrowie drugich jest najważniejsze.
5. Włącza rodziców w działania priorytetowe Szkoły Promującej Zdrowie.
Lp. | Zadanie | Działania | Efekty |
1. | Zdrowe odżywianie. | – pogadanki na temat zdrowego odżywiania, – prelekcje dla rodziców podczas zebrań, – spotkanie z dietetykiem i pielęgniarką szkolną, – smaczna i zdrowa przerwa śniadaniowa, – wykonujemy zdrowe sałatki i kanapki, – piramida żywieniowa, – warsztaty kulinarne, – klasowe konkursy na zdrowe sałatki, – konkurs plastyczny: „Zdrowo się odżywiam”, „Warzywa i owoce źródłem witamin”, „Woda źródłem życia”, – prezentacje multimedialne „Wiem co jem”, – opracowanie jadłospisów, – „Owoce i warzywa w szkole”, – szklanka mleka, – szkolne i klasowe, zielone ogródki, – tydzień chleba, – konkurs piosenki „Zdrowo jemy”, |
Uczniowie wiedzą: – że warzywa i owoce są najlepszą przekąską w ciągu dnia, – jak wybrać zdrowsze jedzenie, – jakie są skutki niewłaściwego odżywiania, – o jakich porach należy spożywać posiłki, – od jakich czynników zależy dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze, – jakich pokarmów powinni unikać, – potrafią opracować przykładowe jadłospisy, prezentacje multimedialne, – samodzielnie wykonać zdrowe przekąski, |
2. | Aktywne spędzanie czasu wolnego. | – klasowe turnieje sportowe, – Mikołajkowy turniej sportowy klas II, – aktywne przerwy, – rajdy piesze i rowerowe, – wycieczki i zielone szkoły, – Nordic walking, – szkolny dzień sportu, – szkolne koła LOP i PTTK, – program „Mały Mistrz” i „Smog”, – udział w wojewódzkich programach: „Trzymaj formę”, „Bieg po zdrowie”, „Bądź aktywny”, – organizacja festynu szkolnego pod hasłem: „Festyn Rodzinny”, |
Uczniowie: – korzystają z zajęć rekreacyjnych, – wspólnie z nauczycielami i rodzicami organizują festyn szkolny, – potrafią aktywnie spędzać przerwy (tenis stołowy, piłka, plac zabaw, gry i zabawy ruchowe), – zdobywają wiedzę i umiejętności na wycieczkach i zielonych szkołach, – aktywnie włączają się w rajdy piesze i rowerowe, |
3. | Zdrowie fizyczne i psychiczne | - zajęcia ruchowe na placu zabaw i siłowni, – szkolny festyn „Piknik rodzinny”, – nauka pływania i gimnastyka korekcyjna, – szkolny klub PCK „Wiewiórka”, – program „Profilaktyka jamy ustnej” dla klas I-II, – udział w akcji fluoryzacja zębów, – konkurs plastyczny: „Śnieżno-biały uśmiech”, – walczymy z hałasem, – ważymy tornistry, – radzimy sobie z emocjami, – pokaz ćwiczeń pozwalających zachować prawidłową sylwetkę ciała, – program: „Szkoła kreatywnego myślenia i działania”, |
Uczniowie: – korzystają z zajęć gimnastyki korekcyjnej i z zajęć na basenie, – uczestniczą w pozalekcyjnych zajęciach sportowych, – systematycznie dbają o higienę i czystość jamy ustnej, – systematycznie korzystają z usług pielęgniarki i stomatologa, – dbają o prawidłową postawę ciała, – potrafią zorganizować i przeprowadzić ciekawe ćwiczenia, gry i zabawy, |
4. | Bezpieczeństwo uczniów | – spotkanie z przedstawicielami policji, straży miejskiej, straży pożarnej i WOPR-u, – pierwsza pomoc, – zdobycie karty rowerowej, – bezpieczny internet pod hasłem: „Owce w sieci”, – cyberprzemoc „Jak z nią walczyć”, pokaz multimedialny, – savoir- vivre na co dzień, – kodeks postępowania w sytuacjach kryzysowych, – żyje zdrowo bez nałogów, – udział w międzyszkolnym konkursie BRD, – warsztaty „Stop przemocy”, |
Uczniowie: – znają i stosują zasady bezpieczeństwa, – znają ryzykowne zachowania i sposoby unikania zagrożeń, – znają zasady udzielania pierwszej pomocy, – wiedzą jak poruszać się w sieci internetowej, – wiedzą czym jest kultura na co dzień, |
5. | Ekologia | – udział w ogólnopolskich, wojewódzkich i międzyszkolnych konkursach ekologicznych, – warsztaty ekologiczne, wycieczki przyrodnicze, prelekcje o tematyce ekologicznej, – włączanie się do akcji: „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”, „Święto Drzewa”, „Dzień Niezapominajki”, – segregacja śmieci, – zbiórka baterii, makulatury, nakrętek i kasztanów, – współpraca z klubem: Fundacja Nasza Ziemia, firmą -Biosystem SA w Krakowie, ZZO w Marszowie, z Nadleśnictwem Lipinki Łużyckie i z Ośrodkiem Edukacji Przyrodniczej- Jeziory Wysokie, – udział w konkursach przyrodniczych, |
Uczniowie: – potrafią segregować śmieci, – wykorzystać surowce wtórne do zajęć plastyczno-technicznych, – wiedzą na czym polega recykling, – aktywnie włączają się w działania ekologiczne na terenie szkoły i w środowisku lokalnym, – uczestniczą w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska, – osiągają sukcesy w konkursach, |
6. | Ewaluacja | – ankieta dla rodziców, uczniów i nauczycieli, – analiza sprawozdań, – strona internetowa szkoły, gazeta i tv regionalna, – scenariusze lekcji, wystawy szkolne i środowiskowe, – obserwacja oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów, |
– analiza ankiety pokazała, że rodzice dostrzegają iż dzieci w większym stopniu dbają o swoje zdrowie poprzez zdrowe odżywianie, ruch i uczestnictwo w zajęciach sportowych, – systematycznie i sukcesywnie szkoła dzieli się działaniami promującymi zdrowie poprzez stronę internetową, artykuły w gazecie i relacje w TV- Regionalnej, |
Zespół odpowiedzialny za realizację Szkolnego Programu Szkoły Promującej Zdrowie:
Szkolny koordynator – Honorata Kryszewska wicedyrektor
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej – Ewa Witkowska