Wkrótce wakacje! Czas na podsumowanie zajęć logopedycznych, na których ćwiczono narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie, policzki, stosowano ćwiczenia oddechowe, słuchowe, fonacyjne i artykulacyjne. Ćwiczono słuchową analizę i syntezę wyrazów, wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, sylabizowanie, głoskowanie, tworzenie rymów, rozróżnianie dźwięków. Doskonalono wymowę samogłosek, głosek trzech szeregów: syczących, szumiących, ciszących oraz k, g, l, r. Uwrażliwiano na różnicowanie i wymowę głosek konkurencyjnych i w opozycji oraz na dźwięczność i bezdźwięczność (korygowanie mowy bezdźwięcznej).
Przy rozwijaniu i poszerzaniu słownictwa pomagały zabawy słowami – słowo w słowie, słowa-przestawki, skojarzenia, homonimy, paronimy, synonimy, antonimy, logorymy, łamańce językowe.
Dla uatrakcyjnienia zajęć używano różnego rodzaju pomoce logopedyczne: gry, układanki, rozsypanki, domina, karty, dobble, zegary i suwaki logopedyczne, historyjki obrazkowe, materiał wyrazowo-obrazkowy, teksty itp. Zajęcia przeplatane były ćwiczeniami lewopółkulowymi: układanie szeregów, sekwencji, analogii, odwzorowywanie, kategoryzacja oraz ćwiczenia na motorykę. Tematyka zajęć dostosowana była do okazji, świąt i okoliczności. Zaś nasze codzienne rozmowy (kierowane, spontaniczne) służyły zautomatyzowaniu poprawnej wymowy. Było wesoło i zabawnie. Uczyliśmy się poprawnie mówić, dobrze się przy tym bawiąc.
Wszystkim dzieciom uczęszczającym na zajęcia logopedyczne gratuluję poczynionych postępów i starannej wymowy.
Przyjmijcie moje gratulacje,
Język poćwiczcie też w wakacje!
Jolanta Koch