W tym tygodniu uczniowie klas 6-8 zapoznawali się z zasadą działania i obsługą długopisów 3D. Pierwsze kroki nie były łatwe. Po pierwsze – nowe urządzenie. Jak włączyć? Jak wprowadzić filament? (tworzywo używane w procesie drukowania przestrzennego metodą osadzania topionego materiału – Wikipedia). Jak zmniejszyć prędkość podawania wytopionego tworzywa, jak zmienić kolor filamentu na inny, w końcu jak pisać? rysować? malować? Tym długopisem… ale po chwili, każdy użytkownik wiedział już co i jak.
W tym tygodniu uczniowie starali się opanować obsługę długopisu; „konstruowali” wg szablonu sztućce. Za tydzień coś trudniejszego. Obiekty 3d. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Cezary Sułkowski
Znamy już obsługę długopisu 3D. Wiemy, że długopis 3D to taka zminiaturyzowana trójwymiarowa drukarka, która mieści się w dłoni. To urządzenie również jak drukarka zasilane jest nitkami filamentów np. filamentem o nazwie PLA (Polilaktyd, poli (kwas mlekowy), /z ang. polylactic acid/ – w pełni biodegradowalny polimer. Otrzymuje się go na przykład z mączki kukurydzianej – Wikipedia). Wewnątrz długopisu jest głowica rozgrzewająca się do temperatury około 170 stopni Celsjusza i topiąca filament. Tak naprawdę zasadniczą różnicą pomiędzy drukarką i długopisem jest tylko sterowanie.
Czas na narysowanie okularów. Okulary składają się z pięciu elementów. Po ich wykonaniu trzeba je ze sobą „zespawać” w całość. I wszystko to przy pomocy długopisu 3D.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z kolejnych etapów tworzenia okularów.
Cezary Sułkowski
Koniec września zbiegł się z zakończeniem projektu Okulary. To trzecie zajęcia z długopisami 3D. Już wszystko jest jasne. Jak uruchomić długopis, jak załadować filament i jak go wycofać po zakończeniu pracy. Jak zmienić tempo podawanie plastiku i jak zastopować ten proces. W pracach końcowych przy okularach najwięcej trudności sprawiło odklejanie „narysowanych” części od szablonu i ich łącznie. Poszczególne fragmenty należało teraz „zespawać” w całość. Do wyboru było kilka technik np. łączenie stopionym nowym filamentem o tym samym kolorze, lub zupełnie innym kolorem, albo „spawanie” na sucho gorącym grotem – polegające na rozgrzewaniu stykających się powierzchni. Za każdym razem należało odczekać chwilę, aby filament wystygł. I dopiero wtedy sprawdzać jak poszło „spawanie”. I gotowe!
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć informatycznych.
Cezary Sułkowski
Kolejny projekt wykonany na lekcji informatyki w ramach Laboratoriów Przyszłości to graniastosłup o podstawie pięciokąta. Każde kolejne zadanie z wykorzystaniem długopisów 3D jest coraz łatwiejsze. Trening czyni mistrza. Przydała się umiejętność „spawania” z projektu Okulary. Tym razem jednak należało połączyć w całość aż 7 elementów. Wymagało to po pierwsze pomysłu jak się do tego zabrać. A po drugie dużej precyzji, bo części były delikatne i łatwo ulegały wygięciu pod wpływem temperatury.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.
Cezary Sułkowski
Czas na zrealizowanie własnych pomysłów. Zapraszamy do galerii.
#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
15.12.2022 podczas lekcji matematyki uczniowie klasy 8c poznali pojęcie siatki graniastosłupa, a następnie wykorzystując długopisy 3D, stworzyli modele brył.
Anna Cioch
W listopadzie i grudniu uczniowie klas czwartych i piątych podobnie jak szósto, siódmo i ósmoklasiści zapoznawali się z zasadą działania i korzystaniem z długopisów 3D. Bez większych problemów udało się wykonać projekty podobne do tych jak w klasach starszych. Jak się udały? Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i filmu.
Cezary Sułkowski
Zbliżający się koniec roku to czas podsumowań. Oto najciekawsze prace o tematyce dowolnej jakie powstały w listopadzie i grudniu na informatyce.
Cezary Sułkowski
Tinkercad to bezpłatny, internetowy program do modelowania 3D , który działa w przeglądarce internetowej. Odkąd stał się dostępny w 2011 roku, stał się popularną platformą do tworzenia modeli do druku 3D. (Wikipedia).
Aplikacji Tinkercad używają projektanci, hobbiści, nauczyciele i dzieci, tworząc zabawki, prototypy, dekoracje wnętrz, modele Minecraft, biżuterię.
Zasada funkcjonowania programu jest bardzo prosta i opiera się na łączeniu ze sobą gotowych brył. Dzięki dostosowaniu ich rozmiaru i proporcji, jesteśmy w stanie uzyskać niemal wszystko co sobie wyobrazimy. Przy pomocy myszki operujemy w trzech wymiarach. Lewy przycisk służy do zaznaczania, prawy do obracania obrazu, a scroll do zbliżania i oddalania. Po kliknięciu na bryłę i położeniu jej na płaszczyźnie roboczej możemy ją rozciągać lub ściskać, albo z klawiatury wpisać odpowiednie wymiary. Jesteśmy w stanie regulować stopniem wygładzenia ścian czy ilością narożników.
Górny pasek narzędzi to zaledwie kilka narzędzi. Kopiowanie (ctrl+c) i wklejanie (ctrl+v), powiel i powtórz (ctrl+d) ora usuń (delete). Najbardziej przydatne jednak narzędzia znajdują się z prawej strony. Żarówka służy do włączania i wyłączania widoczności brył. Grupowanie do scalania brył w całość. Rozgrupowanie do podziału na mniejsze elementy wcześniej zgrupowane. Wyrównanie przydaje się, gdy chcemy ułożyć coś bardzo precyzyjnie. Odbijanie służy do wykonywania odbicia lustrzanego danej bryły.
Po chwili pracy z programem patrząc na jakąś rzecz można zacząć sobie wyobrażać jak wyglądałyby działania niezbędne do wykonania takiego samego modelu w programie Tinkercad.com.
Cezary Sułkowski
Ponad półmetrowy Big Ben z sześciu kawałków. Pierwszy element – część z zegarem została wydrukowana jeszcze w zeszłym roku szkolnym. Pozostałe pięć to kolejne godziny pracy drukarki. Największa część drukowała się ponad 20 godzin.
Warto było czekać. Efekt końcowy jest spektakularny. Zapraszamy do oglądania Big Bena z drukarki Banach 3D w gabinecie informatycznym.
Cezary Sułkowski
© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM
© 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Żarach // Projektowanie stron WWW - RAGACOM