Zadanie 5.
W lutym specjaliści z zakresu terapii uzależnień Elżbieta Anzlik i Stanisław Majdański przeprowadzili w klasach I-III oraz w klasach IV-V konwersatoria na temat szkodliwości zażywania substancji psychoaktywnych. Głównym celem tego spotkania było zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami związanymi z profilaktyką uzależnień.
Uczniowie poprzez burzę mózgów ustalali jakie zagrożenia społeczne i osobiste płyną z używania tytoniu, narkotyków, dopalaczy. Określali jakie części ciała są szczególnie narażone na działanie tych toksycznych substancji. Dzieci wypowiadały się na temat swoich planów na przyszłość i w jaki sposób środki psychoaktywne mogłyby wpłynąć na ich zawodowe kariery.
Największą popularnością wśród dzieci cieszyły się alko gogle. Dzieci mogły porównać swoją sprawność i kontrolę nad ciałem oczami osoby trzeźwej i z 1,6 promila alkoholu. Mówiły o swoich odczuciach – braku poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Uczniowie stwierdzili, że taka osoba jest narażona na wiele niebezpieczeństw. Dzieci potrafiły uzasadnić potrzebę walki z używaniem i dostępem do środków psychoaktywnych, tytoniu itp.
Prowadzący poinformowali uczestników spotkania, gdzie mogą szukać pomocy i wsparcia osoby uzależnione, np.:
- psycholog, terapeuta uzależnień, informacje u pedagoga szkolnego;
- Poradnie Zdrowia Psychicznego i Uzależnień;
- Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii;
- Niebieska Linia – www.niebieskalinia.pl;
- Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych przy Ośrodku Interwencji Kryzysowej;
- Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Żarach;
- Telefony Zaufania – Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii- 801 199 990