Program trwał od listopada do końca kwietnia br szkolnego. Podczas czterech dni rozłożonych w czasie zrealizowaliśmy treści na temat zdrowego odżywiania się w oparciu o 5 porcji warzyw, owoców i soków. Do dnia 30 listopada przeprowadzona została ankieta na badanie wstępne dotyczące wiedzy uczniów na temat zdrowego odżywiania się. Następnie przystąpiliśmy do realizacji 4 tematyk:
- I temat „Super piątka” (grudzień) – Uczniowie poznali bohaterów książeczki, która towarzyszyła nam przy realizacji tematów. Poznali ich upodobania kulinarne ze szczególnym uwzględnieniem spożywania owoców, warzyw i soków oraz przeanalizowali własne upodobania. Uczniowie dowiedzieli się jakie właściwości mają warzywa i owoce w danym kolorze i jakie są to warzywa, owoce i soki.
- II temat „Zdrowa zima” (styczeń) – Dzieci nauczyły się komponować zdrowe menu dzienne, zapoznały się ze sposobem przechowywania warzyw i owoców.
- III temat „Wiosenne smaki” (marzec) – Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat warzyw i owoców, przypomniały sobie o potrzebie segregowania śmieci (recykling), próbowały rozpoznawać i określać różne smaki owoców, warzyw i soków.
- IV temat „Rodzinny piknik” (kwiecień) – Uczniowie planowali zdrowe menu z dostępnych warzyw, owoców i soków. Utrwalali wiedzę o produkcji soku, wykorzystały zdobytą wiedzę do ułożenia quizu dla kolegów, związanego z prawidłowym odżywianiem się.
Celem programu było przedstawić dzieciom i ich rodzicom korzyści płynące ze spożywania owoców, warzyw oraz soków. Chcieliśmy pokazać, że witaminy i składniki mineralne zawarte w nich są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. W badaniu wzięło udział 132 dzieci. Badania wstępne wykazały, że:
Niestety na śniadanie :
Do szkoły zaś dostało :
W badaniu końcowym okazało się, że:
Na śniadanie dostało warzywo 41 osób, owoc 62, piło sok 79. Do szkoły dostało warzywo (w kanapce) 30 dzieci, owoc 53 dzieci, sok 54 dzieci. Jak widać liczba dzieci spożywających owoce, warzywa i soki znacznie się zwiększyła. Zajęcia na pewno wpłynęły na to, że dzieci zaczęły zwracać uwagę na to co jedzą. Codziennie starały się aby mieć w szkole owoc lub sok, niekiedy warzywo (sałatę, marchew).
|
(galeria prac)
|